همشهری آنلاین: بهای نفت در بازارهای جهانی به دلیل اشباع بازار، کاهش چشم انداز اقتصاد جهانی از سوی بانک جهانی و سخنان شاهزاده سعودی مبنی بر پایان دوران نفت ۱۰۰ دلاری به پایان‌ترین سطح ۶ سال اخیر سقوط کرد.

انبار کردن نفت ارزان توسط شرکت های بزرگ نفتی

ايسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه امروز با 79 سنت کاهش 45 دلار و 80 سنت در هر بشکه معامله شد که پایین ترین قیمت از مارس 2009 تاکنون است. همچنین نفت سبک آمریکا برای تحویل در همین ماه با 55 سنت کاهش به 45 دلار و 34 سنت در هر بشکه رسید.

دانیل سوگارمن تحلیلگر نفتی گفت: امروز یک مقام سعودی تاکید کرد "روزهای نفت 100 دلاری به پایان رسیده است". مشخص نیست آیا این سخنان واقعا نشان دهنده احساس مقامات سعودی در ریاض است یا صرفا برای تاکید بر عزم راسخ عربستان در خصوص عدم کاهش تولید نفت انجام شده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل عرضه فراوان، نگرانیها درباره رشد کند تقاضا و افزایش ارزش دلار برابر ارزهای دیگر در اروپا و آسیا، از ماه ژوئن تقریبا 60 درصد کاهش یافته است.

پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر تثبیت تولید خود در ماه نوامبر، روند سقوط قیمت نفت سریع تر شده است.

موسسه رتبه سنجی اقتصادی مودی رتبه بدهی‌های ونزوئلا را دو رتبه کاهش داد و اعلام کرد: از دست رفتن درآمدهای نفتی ونزوئلا مشخصا خطر ورشکستگی این کشور را افزایش داده است. ونزوئلا در میان آندسته از اعضای اوپک که خواستار کاهش تولید این سازمان هستند، قرار دارد.

روسیه دیگر تولیدکننده بزرگ نفت در خارج از اوپک از کاهش قیمت نفت ضربه شدید خورده است. سقوط قیمت نفت در کنار تحریم‌های غرب به دلیل تحولات اوکراین باعث شده ارزش روبل روسیه برابر دلار 41 درصد سقوط کند.

همچنین وزیر انرژی اسکاتلند از لندن خواسته برای کمک به صنعت نفت دریای شمال برای مقابله با چالش‌ جدی کاهش قیمت نفت، کاری انجام دهد.

کد خبر 284205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha